VIDEO: Pozoruhodné momenty letošní ročník Pekla severu nabídl nejen na pavé, ale také na železničním přejezdu. Riskantní akce řady účastníků prestižního závodu vyvolala diskuzi i trestní oznámení.
Co se vlastně stalo? Zhruba 90 kilometrů před cílem přišel jeden z momentů, kdy se trasa závodu křížila se železničními kolejemi. Jenže tentokrát se zrovna blížila souprava TGV, světla začala blikat a závory se spouštět. Nic z toho však nezastavilo část pelotonu, jezdci hodně zariskovali a projeli „na červenou“.
Pár vteřin po posledním hříšníkovi už mezi rozděleným balíkem projel rychlovlak. Lze mluvit o velkém štěstí jak se závodníkům podařilo bez problémů přejezd překonat. Do některých jezdců narážely spouštějící se závory a mohlo tak snadno dojít i k hromadnému pádu na přejezdu, což by s blížícím se vlakem mělo tragické následky. Nesmyslný hazard, skupina za přejezdem byla i tak rozhodčím zpomalena, aby mohli čekající závodníci peloton dojet.
SNCF, francouzská dráha, bez velkých odkladů podala trestní oznámení a nechává policii vyšetřit, kdo si na přejezdu počínal nezákonně. „Miliony televizních diváků viděli živě tuto závažnou a nezodpovědnou akci, která mohla skončit tragédií,“ uvedla společnost SNCF.
Členové sedmičlenného úniku projeli bezpečně asi o pět minut dříve, policistům a pořadatelům se na poslední chvíli podařilo zastavit před přejezdem pouze zhruba 20 jezdců, sto padesát cyklistů však porušilo pravidla. Pokud by došlo k diskvalifikaci všech provinilců, přišel by o vítězství i John Degenkolb, druhé místo by neobsadil Zdeněk Štybar a tak dále. Rozhodčí tak po konzultaci s pořadateli závodu k žádným diskvalifikacím nesáhl. Podle organizátorů nebyli jezdci schopni včas zastavit.
Incident bude vyšetřovat také mezinárodní cyklistická federace UCI. Mezinárodní rozhodčí UCI Miroslav Janout v rozhovoru pro iDNES.cz vidí vinu jasně na straně závodníků. Tresty ze strany cyklistických organizací však zřejmě nepřijdou.
Mluví se však také o možnosti lepšího organizačního zvládnutí kritického momentu. Pravidlo sice hovoří jasně a jezdec, který přejede uzavřený přejezd, by měl být diskvalifikován. Myšlenka na bezpečnost a diskvalifikaci se však v hlavách cyklistů zřejmě neobjevila. Pro příště by tak možná stálo za zvážení snažit se peloton zastavit či zpomalit efektivnějším způsobem.
I další řešení je nasnadě a požadoval jej po závodě na svém twitteru například osmatřicetiltý vítěz letošního Gent-Wevelgem Luca Paolini. Vlak mohl být kvůli jednomu z nejprestižnějších závodů na světě na chvíli zastaven.
Paříž - Roubaix začíná ukazovat rozšířenost tohoto "nešvaru", ze spuštěných závor si velkou hlavu nedělali ani mladí jezdci o den dříve na závodě Kolem Flander U23.
SH