Novou sezónu odstartoval kontinentální tým AWT GreenWay. Cyklistický tým, který je farmou belgického Etixxu, připravuje pro WorldTour mladé cyklisty. Jedním z lidí, kteří u týmu jsou, je koordinátorka AWT GreenWay Natalie Harrisová. K cyklistice přešla z bankovnictví a pro někoho možná překvapivě našla v těchto dvou odvětvích hodně paralel.
Jak jste se vlastně dostala k cyklistice? Před tím jste působila v bankovnictví, což je hodně vzdálený obor.
Stejně jako tomu bylo u všech mých předchozích zaměstnání a koníčků, i cyklistika si mě našla úplnou náhodou. Ale to je pro můj životní osud typické, nikdy jsem svou kariéru v konkrétním oboru neplánovala a vždy jsem se po hlavě vrhla do něčeho pro mě naprosto neznámého. Začalo to tím, když jsem coby čerstvá absolventka Filozofické fakulty UK nastoupila do americké investiční banky Credit Suisse First Boston, jejíž pražskou pobočku řídil Zdeněk Bakala. Během několika měsíců jsem složila makléřské zkoušky a začala obchodovat na burze. Netrvalo dlouho a Zdeněk mi nabídl, abych s ním a dalšími třemi kolegy stála u zrodu nové, ryze české investiční banky - Patria Finance. Moje několikaleté působení v představenstvu Patrie a hlavně na pozici vedoucí týmu mi dalo tu nejlepší školu do života. Když jsem po prodeji Patrie z businessu odešla, nečekala jsem, že ještě někdy v životě budu mít šanci podílet se na vzniku něčeho nového, co budu moct budovat od začátku a co mi bude dávat tolik radosti, adrenalinu, uspokojení, jako tomu bylo v Patrii. Když mi v říjnu roku 2012 nabídl práci pro nově vznikající tým bývalý kolega z Patrie Petr Kováč, kterého Zdeněk Bakala pověřil vedením týmu, neváhala jsem ani minutu.
Jakou máte coby koordinátor roli v týmu AWT GreenWay?
V širším smyslu je mým úkolem dělat všechno pro to, aby ostatní členové týmu měli co nejlepší podmínky pro svou práci. Moje práce tedy zahrnuje logistiku, administrativu, trochu účetnictví a personalistiky a hodně komunikace uvnitř i vně týmu. V průběhu sezóny se část agendy mění – zahájení nové sezóny předchází na podzim spousta administrativní práce od vypracování nových smluv pro závodníky a ostatní zaměstnance až po přípravu veškeré dokumentace k získání licence UCI. Začátek zimy s sebou přináší přípravu trénink campů a především intenzivní komunikaci s organizátory závodů. Sportovní ředitel René Andrle připravuje plán závodů na celou sezónu a mým úkolem je získat pro tým od organizátorů jednotlivých závodů pozvánku k účasti, dohodnout podmínky našeho startu a dotáhnout vše až k finálnímu potvrzení účasti. V průběhu závodní sezóny je hlavní náplní mé práce logistika – vše od letenek, přes hotely až po vytváření itinerářů a zpracování důležitých organizačních pokynů ke každému závodu. Mimo to se v průběhu celého roku starám o finance týmu, spravuju bankovní účet, zařizuju měnové konverze, mám na starosti veškeré platby společnosti. Někdy se ale musím postarat i o méně běžné záležitosti, jako je třeba zařízení technické kontroly týmového autobusu v Lucembursku apod.
Co vás na cyklistice nejvíce baví? V čem je práce pro cyklistický tým jiná než práce v investičním bankovnictví?
Zpočátku pro mě bylo na cyklistice nejvíce přitažlivé právě to, že jsem o ní nic nevěděla a každým dnem jsem se mohla učit nové věci. Postupně jsem odhalovala, jak fascinující, nesmírně těžký, ale krásný sport cyklistika je a naprosto jsem jí propadla. Baví mě sledovat závody, číst články, procházet statistiky, studovat výsledky. Tak, jako jsem dřív coby majitel dostihového plnokrevníka znala rodokmeny skoro všech koní na dráze, tak dnes stejně vášnivě sleduju průběh a výsledky cyklistických závodů. Navíc díky spojení s naším “mateřským” týmem Etixx - Quick-Step mám možnost nakouknout do zákulisí velkého světa WorldTour teamu, což je určitě snem každého cyklistického fanouška a já si díky této možnosti své práce o to víc vážím. Mezi cyklistikou a světem velkých financí tak, jak jsem je poznala, vidím víc paralel, než by se mohlo zdát. U obou platí stejná pravidla - týmová spolupráce, schopnost rychlého rozhodování, improvizace, odvaha brát na sebe odpovědnost, velká dávka adrenalinu, schopnost hledat řešení a ne výmluvy, proč něco nejde, neustálá touha na sobě pracovat a zdokonalovat se, fair-play a vzájemný respekt.
Ve vašem týmu jsou závodníci různých národností – jak spolu komunikujete?
Týmem doposud prošli kluci z dvanácti různých zemí. Naším společným jazykem je angličtina, i když někteří závodníci při příchodu do týmu anglicky moc neumí (to platí hlavně o Francouzích), během sezóny zvládnou angličtinu všichni.
Když vidíte bývalé závodníky vašeho týmu jako Petr Vakoč, Julien Alaphilippe, Lukasz Wisniowski či Jan Hirt v sérii WorldTour, jaké jsou to pocity?
Přiznám se, že pro mě je sledování závodů, kde startují “naši kluci” hodně emotivní záležitostí. Naprosto podřizuju svůj denní harmonogram tomu, abych mohla živě sledovat alespoň dojezdy závodů, kde máme některého z našich bývalých jezdců (právě teď, kdy odpovídám na vaše dotazy, jedním okem koukám na Okolo Katalánska). V tomto směru byla pro mě největším zážitkem 2. etapa Kolem Polska a, i když to zní jako klišé, byla jsem na Petra Vakoče opravdu pyšná.
Máte prý ještě další zajímavé koníčky (zvířata a přípravu dortů). Dají se během cyklistické sezóny stíhat?
Zvířata nepovažuji za koníčka, jsou to členové rodiny, u kterých člověk neřeší, kolik času mu vlastně zabírají. Opravdovým koníčkem je výroba slavnostních dortů, ať už svatebních, narozeninových nebo pro podobné příležitosti. Dorty dělám na zakázku jen pro známé, a jelikož jsou pro mě jen koníčkem, vybírám si pouze takové zakázky, které jsou zpracováním hodně náročné a u kterých můžu co nejvíc rozvinout svou kreativitu. Takové dorty se dělají zásadně v noci, kdy nehrozí, že někdo zavolá a budu muset rychle něco řešit. Mým dalším koníčkem je fotografování, což se při cyklistických závodech hodí, protože tak spojím příjemné s užitečným a z každého závodu, na který se dostanu, přivezu rozsáhlou fotodokumentaci.
Jaké jsou cíle týmu AWT GreenWay pro tuto sezónu?
Náš cíl a úkol je pro každou sezónu stejný – vychovávat nadějné mladé jezdce a připravit je na přechod do profesionálního pelotonu. Vzhledem k tomu, že letos je náš tým sestaven z velmi mladých závodníků, z nichž někteří jsou teprve prvním rokem v kategorii U23, díváme se nyní na splnění tohoto primárního cíle spíše v horizontu dvou let.