Britský cyklista jede v neděli poslední závod profi kariéry. Přidá do své sbírky také výhru na legendární klasice? Přinášíme Vám rozhovor, který Wiggo poskytl na stránkách svého Teamu Sky.
Bradley Wiggins se v týdnu zotavoval z pádu na Flandrech, ve středu už byl připraven a odjel holadskou klasiku Scheldeprijs. Nyní se připravuje na Peklo severu, kde byl loni devátý. Letos by chtěl v posledním závodu silniční profikariéry zakončit na dráze v Roubaix na stupínku nejvyšším.
Jak se cítíte před posledním závodem v dresu SKY?
Kariéra ve Sky skončí až po závodě v neděli, takže nyní to vůbec neřeším a snažím se v hlavě dobře připravit na závod.
Vždy jste svoje cíle pečlivě plánoval. Je tomu nyní i na Roubaix?
Moje příprava na tento závod byla zcela odlišná od předchozích závodů. Paříž-Roubaix se nedá nějak předpovídat, natrénovat. Můžete být v nejlepší možné formě, ale můžete dojet klidně poslední, pokud spadnete nebo přijde defekt v nevhodnou dobu. Nechci říci, že je to přímo loterie, protože pádu a defetku se dobrou poziční jízdou dá s určitou šancí vyhnout, ale štěstí prostě v tomto závodu hraje velmi výraznou roli. Není to jednoduchá časovka, kterou bych měl samozřejmě větší šanci vyhrát.
Jak dobře jste připraven?
Myslím, že jsem udělal maximum, co jsem mohl dělat. Jsem v lepší kondici, než jsem byl v této době v loňském roce na Roubaix. Mám pocit, že jsem v lepší formě - a to nejen fyzicky, kde se můžu odkázat na statistiky, ale cítím se dobře i po mentální stránce. Já jsem jel hodně závodů v přípravě na Paříž - Roubaix. Omloop Het Niuewsblad v únoru, a kromě pádu na Flandrech šlo vše podle plánu. Nebylo moc věcí, které jsem mohl udělat jinak. V zimě jsme přípravu měnili, mám opět skvělé kolo. Pokud budu na Carrefour de l'Arbre na pozici jako loni, vezmu za to.
Jak vás ovlivnil pád na Flandrech?
Na začátku týdne jsem byl docela pomlácený, ale díky lidem, kteří se o mě starají jsem byl rychle v pořádku. Cítím se lépe něž před týdnem. Mentálně jsem úplně jinde než loni. Jsem připraven, vím, že jsem na Roubaix konkurenceschopný. Loni jsme se o tom sám sebe snažil přesvědčit, nyní vím, že na to mám.
Mohl byste popsat Peklo severu podle jednotlivých části závodu?
První dvě hodiny jsou jednoduché, první problém je na prvním sektoru pavé, kde nevím proč, začnou všichni bláznit a chtějí být vepředu, kde to obykle popadá. Takže se tady snažím být spíše vzadu a počkám, až se zbytek vyřádí. Je to určtiě jednodušší, než vepředu pelotonu riskovat pád. Po tomto úseku se to zklidní, jsou další tři nebo čtyři úseky kostek, kde je dobré nespadnout a vyhnout se defektu. Pak se to ořeže, zbude 50 lidí a mezi Orchies a Mons-en-Pevele se už většinou může rozhodovat o vítězi závodu.
Obrovskou formu má Nor Kristoff. Dá se porazit?
Určitě dá, když bude mít člověk také dobrou formu. On vyhrál šest závodů na klasikách, po Flandrech musí být logicky favoritem i na Paříž-Roubaix. Od loňska se dostal na jinou úroveň a zdá se, že je schopen všeho.
Jaká je vaše strategie ke zdolání sprinterů jako jsou Kristoff a John Degenkolb?
To vám samozřejmě nemůžu sdělit (smích). Nejde to moc plánovat. Samozřejmě je třeba najít správný čas k ataku. Důležitou roli bude hrát počasí, pokud bude foukat do zad, bude to opravdu velmi rychlé a hlavně na kostkách, takže bude třeba vyhnout se pádu. Samozřejme jsou místa, kde to v minulosti někteří závodníci zkusili dlouhým nástupem, takže o tom uvažujete také. Ale musím se hlavně přizpůsobit závodu, protože v něm se toho tolik stane a musím být připraven včas a správně zareagovat.
Jakou bude mít taktiku Team Sky?
Naší hlavní předností je, že máme více lidí, kteří můžou uspět. To bylo i loni, jen jsme nedokázali využít naši sílu. Nemáme nikoho, kdo by šel do závěrečného spurtu. Nyní dokážou spurtéři jako Kristoff a Degenkolg dojet na klasikách až do cíle, cyklistika se v tomto změnila, protože dřív klasičtí špurtéři v závěrech na klasikách nebyli. My budeme muset ujet sami nebo v malé skupině, to je naše šance. Důležité bude, abychom během závodu dobře komunikovali.
Znamená to, že tým Sky bude jezdit vepředu ve snaze kontrolovat závod?
Přijde mi jednodušší být na Flandrech či Roubaix včas vepředu, ale neznamená to, že to bude naše taktika. Rozhodne se opět v závodě. Loni jsme nechtěli útočit na Arenbergu, ale po pádech jsme to zkusili. Letos je trasa malinko jiná, Arenberg bude opět důležitým místem, cesta se tam i zužuje, bude to opět o rozhodnutích ve zlomcích vteřin.
Jak budete spolupracovat s Geraintem Thomasem, který má také skvělou fazónu?
Když budeme na stejné pozici jako loni, určitě s ním budu více mluvit a spolupracovat na koncovce závodu. Loni jsem to trochu zanedbal v koncovce závodu, letos to určitě spolu zvládneme lépe.
Je to váš poslední závod a pořád jste jedním z hlavních favoritů. Co by za to jiní jezdci dali...
O tom takto nyní vůbec nepřemýšlim. Samozřejmě až na závody budu vzpomínat, bude to s láskou, ale nyní se soustředím na tento závod, na svůj výkon a vše ostatní vypouštím z hlavy. Určitě mi bude chybět čas strávený s klukama a sranda s týmem, je škoda, že to končí.