,,Bíteš" je nejznámější a nejtradičnější jednorázový závod České republiky a jediná klasika současného závodního kalendáře. První ročník závodu Brno - Velká Bíteš - Brno se jel už v roce 1977.
Ale kořeny závodu sahají do 60. let. Už v roce 1957 byla založena Tělovýchovná jednota Favorit Brno, která v 60. letech pořádala populární závod Brno - Mikulov - Brno a časovku z Brna do Pohořelic a zpět. Jenže ve druhé polovině sedmdesátých let začali mít pořadatelé potíže se získáváním povolení na vedení závodů jižním směrem po nové dvouproudové silnici směrem na Vídeň. Musela být vymyšlena náhrada a už 1. dubna 1977 odstartoval první ročník závodu Brno - Velká Bíteš - Brno.
V 80. letech se závod rozrostl na dvoudenní akci. První den závodily na zkrácené trati mládežnické kategorie a druhý den elitní muži. V roce 1986 Československý cyklistický svaz nařídil pořádání mládežnických kategorií pouze na uzavřených tratích a v témže roce se proto konal jen závod mužů.
Pořadatelům se o rok později podařilo uspořádat závody mládežnických kategorií na Automotodromu v Brně. Sem byl také přesunut start a cíl závodu mužů. Doposud se dojíždělo na brněnském velodromu. Ale už začátkem 90. let se závodníci vrátili na cyklistickou dráhu.
Od roku 2000 se závod jmenoval Velká cena hotelu Voroněž a také start a cíl se přesunul před zmíněný hotel, nedaleko velodromu. O pět let později se místo startu a cíle opět změnilo. Kvůli rekonstrukci frekventované křižovatky v Pisárkách bylo zázemí závodu se startem a cílem přestěhováno do hotelu Santon u Brněnské přehrady. Po ukončení stavebních prací v Pisárkách se závod vrátil k hotelu Voroněž. Následně se cíl závodu přesunul na vrchol stoupání v Kohoutovicích.
Největší změna proběhla v roce 2015, start a cíl od tohoto roku do současnosti probíhá na Masarykově náměstí ve Velké Bíteši a také název tradičního závodu se tomu přizpůsobil. Závod se jmenuje Velká Bíteš - Brno - Velká Bíteš. Zkrácená přezdívka ,,Bíteš" závodu logicky zůstala a vlastně nabrala i na větší smysluplnosti.
V dlouhé historii závodu se nikomu nepodařilo vyhrát více než dvakrát. Milán Jurčo byl prvním dvojnásobným vítězem (1979 a 1982), navázali na něj Lubor Tesař (1993 a 1995) a Milan Kadlec (2011 a 2013). Pokud nepočítáme slovenské závodníky v době existence Československa, vyhráli Bíteš jen dva zahraniční závodníci. Rakušan Riccardo Zoidl zvítězil v roce 2012 a o dva roky později Slovinec Jan Tratnik. Ale účastníků, kteří se následně stali profesionály, bylo v pelotonu „Bíteše“ mnohem víc.
V posledních letech dominovali cyklisté hradeckého týmu Elkov - Author. Vyhráli poslední tři ročníky. V roce 2015 byl nejlepší Jiří Polnický, v roce 2016 Tomáš Bucháček a loni Alois Kaňkovský.